مسجد جامع امام حسین(ع) شهر اندیشه

لیست موضوعی کتابخانه
سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۵۱ ب.ظ

تربیت کودک با احساس!

شناخت احساسات خویشتن و شناسایی و درک احساسات دیگران برای کسب مهارت های اجتماعی پایه و توسعه ی آنهاست. ناتوانی فرد برای درک و بیان احساسات خودش ،عدم درک و پاسخ مناسب به احساسات دیگران را بدنبال دارد.
رادیو سلامت: شناخت احساسات خویشتن و شناسایی و درک احساسات دیگران برای کسب مهارت های اجتماعی پایه و توسعه ی آنهاست. ناتوانی فرد برای درک و بیان احساسات خودش ،عدم درک و پاسخ مناسب به احساسات دیگران را بدنبال دارد که نهایتا باعث عدم موفقیت فرد در روابطش با محیط می شود.

اگر خودتان به راحتی احساسات خود را میشناسید و آنها را بیان میکنید آنرا به فرزندتان هم بیاموزید ولی اگر خودتان هم در پذیرفتن و درک احساسات خود و دیگران چندان مهارت ندارید بدانید که آموختن آنها برای خو و نیز کودکتان حیاتی است. میتوانید موارد زیر را برای کمک به کودکتان در درک و بیان احساسات به کار بگیرید.

1. از مثال های متعدد استفاده کنید: احساسات را نمی توان یاد داد یا تعریف کرد. بنابراین برای توصیف آنها مثال بیاورید مانند داستان و عکس و ویدیو و زندگی واقعی.

احساست را قورت نده!

2. اهمیت بروز دادن احساسات را برای کودک کاملاروشن کنید. به کودک خود بیاموزید که صحبت کردن درباره ی احساساتش و نیز بروز آنها بسیار خوب و لازم است. این موضوع را میتوانید با مثالهای واقعی درباره ی احساسات خودتان و شیوه ی روبرو شدن با آنها و نیز برخورد با احساسات دیگران به کودکتان بیاموزید.

3. از شرایط و موقعیت های طبیعی استفاده کنید. مثلا هنگامی که مشاهده می کنید کودکتان در جمع دوستانش از چیزی عصبانی شده  بگوئید: علی میفهمم که عصبانی هستی . اکنون به حیاط برو و 3 نفس عمیق و آرام بکش و بازگرد. وقتی بازگشت می توانید از او بخواهید بگوید چه احساسی دارد و درباره اش صحبت کند. او را به خاطر احساس بدی که دارد سرزنش یا نصیحت نکنید.

4. زمانی را برای تمرین روزانه اختصاص دهید. همانطور که آموختن ریاضیات نیاز به تمرین دارد بکارگیری  مهارتهای اجتماعی و حتی فردی نیز مستلزم تمرین است. پس روزانه در ساعتی که فرزندتان آرام و خوشحال است با هم تمرین کنید.

در ادامه تعدادی بازی برای تمرین برخورد با احساسات پیشنهاد شده است:

نقش بازی کردن:چند کارت بازی تهیه کنید که حاوی کلمه یا تصویر احساسات آدمی باشد. مثلا خوشحالی، عصبانیت و .... از فرزندتان بخواهید کارتی را انتخاب کند و نقش احساسی را که کارت نمایش میدهد بازی کند.

در بازی کارتها میتوانیدبه این صورت عمل کنید که یک نفر نقشِ احساسِ نمایش داده شده در کارت را بازی کند و دیگری سعی کند پاسخ مناسب به احساس طرف مقابل بدهد.

یک نقاشی بکشید که فردی را در حالت خاصی مثل عصبانیت نشان دهد. از کودک  بپرسید:

- این آدم چه حسی دارد؟

- از کجا فهمیدی او عصبانی است؟

- تو چه زمانی همچین حسی داشتی؟

- چکار میکنی اگر دوستت عصبانی باشه؟

- وقتی خودت عصبانی میشی چه کار میکنی؟

هنر میتواند به انسان کمک کند تا ابعاد و زوایای پیچیده ی احساسات را درک یا بیان کند. بچه ها با نقاشی ، نوشتن، موسیقی و سایر هنرها میتوانند بیان احساسات به شیوه های گوناگون را تجربه کنند.

- از او بخواهید شکل یک آدم عصبانی یا خوشحال را بکشد.

احساست را قورت نده!

- خاطره ی خود را از یکی از مواقعی که خوشحال یا عصبانی بوده بنویسد.

- میتوانید با هم یک کتابچه درست کنید و هر صفحه را به یک حس اختصاص دهید. در بالای صفحه بنویسید: من میترسم/ خوشحال / عصبانی / می شوم وقتیکه..... .سپس زیر عبارت نقاشی که نشان دهنده ی آن احساس باشد را بکشید.

احساست را قورت نده!

- این کتابچه را در کتابخانه ی منزل نگهدارید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۲۷
مسجد جامع امام حسین(ع)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی